Hop til side navigation Skip hovednavigation Hop til primær navigation All 3M.com Site Map

HISTORISK TIDSLINJE


Post-it® Notes

I over 40 år har Post-it® Brand hjulpet folk til at være mere produktive, kommunikere bedre og udtrykke sig selv på en række kreative måder.

Men selv om disse produkter er blevet meget almindelige, var deres begyndelse langt fra sikker. Når vi ser til tilbage på skabelsen af vores Canary Yellow™ (den klassiske gule Post-it® Note) bliver vi mindet om en værdifuld lektie: Vedholdenhed kan være lige så vigtig som inspiration, når det kommer til at føre en idé ud i livet.

SÅDAN BEGYNDTE DET HELE:

Fra opdagelsen ...

Dr. Spencer Silver, en 3M-videnskabsmand havde travlt med at forske i klæbestoffer i laboratoriet. I den proces opdagede han noget besynderligt: et klæbestof der klæbede let til overflader, men ikke bandt sig fast til dem.

"Det var en del af mit job som forsker at udvikle nye klæbestoffer, og

på det tidspunkt ønskede vi at udvikle større, stærkere og mere modstandsdygtige klæbestoffer," sagde Silver. "De var ingen af delene."


Det Silver opdagede var noget, der hedder mikrosfærer, som bevarer deres klæbrighed, men med "fjernelsesegenskaber" der tillader at vedhæftede overflader let kan trækkes fra hinanden.

Forkyndelse af evangeliet

I årevis kæmpede Silver for at finde en anvendelsemulighed til sin opfindelse. Men det holdt ham ikke fra at reklamere for sin opfindelse over for kolleger.

"Jeg blev kendt som Hr. Vedholdende fordi jeg ikke ville give op."

I mellemtiden var Art Fry, en anden 3M-videnskabsmand, frustreret. Hver onsdag aften, når han øvede med sit kirkekor, brugte han små papirlapper til at markere de salmer, de skulle synge ved den kommende gudstjeneste. Når søndagen kom opdagede han, at de alle var faldet ud af salmebogen.

Han havde brug for et bogmærke, der klæbede til papiret, uden at beskadige siderne.


… Til Heureka!

Når han tænker tilbage til et seminar, han deltog i om Silvers mikrosfærer, fik han, hvad han nu kalder sit Heureka-øjeblik. "Sådan et øjeblik, hvor du oplever adrenalinsuset."

I samarbejde med Silver begyndte de at udvikle et produkt. Da de senere så sig selv skrive beskeder på deres nye noter for at kommunikere omkring på kontoret, indså de idéens fulde potentiale.

"Jeg tænkte, det vi har her, er ikke kun et bogmærke", sagde Fry. "Det er en hel ny måde at kommunikere på."


Prøv det, du kommer til at holde af det

Fry besluttede at gøre 3M-hovedkontoret til sit forsøgsområde.

Fry udstyrede hele virksomheden med de nye klæbenoter. Medarbejderne elskede dem.


3M lancerede oprindeligt produktet i fire byer under navnet Press 'n Peel med blandede resultater.

The Boise Blitz

Marketingfolk besluttede at give forbrugerne produktet i hånden. Den massive sampling indsats – kendt som The Boise Blitz, på grund af lanceringen i Boise, Idaho – var en stor succes. 90 % af dem der prøvede produktet, sagde de ville købe det.

1980
til
1986

En stjerne fødes.

Noterne spredte sig "som en virus" sagde Fry. "Det har altid været et selvreklamerende produkt, fordi kunderne satte noter på dokumenter, de sendte til andre, og derved vækkede de modtagerens nysgerrighed. De ville se på den, tage den af og lege med den, og derefter gå ud og købe en blok til sig selv."

Silver sagde, at ligesom mange andre banebrydende opfindelser, var deres et produkt, ingen troede de havde brug for før de prøvede det.


Gul kommer til sin ret

Den 6. april, debuterede Silver og Frys ubesungne helt i USA's butikker under navnet Post-it® Notes.



Den nu ikoniske Canary Yellow™-farve blev valgt ved en tilfældighed – et laboratorie ved siden af havde kun gult papir tilbage.




Lee Iacocca og andre Fortune 500 direktører skrev for at fortælle, hvor vilde de var med dem. Post-it® Notes introduceres i Canada og Europa.

Fremhævelse af storartethed

Fry blev hædret med virksomhedens højeste tekniske titel, Corporate Researcher. "Min største belønning," sagde han, "er at se så mange mennesker bruge og værdsætte mit produkt."

Post-it® Index blev indført som en ny måde at organisere på med farvekoder, arkivering og indeksering.

1987
til
1996

Overlevelseskraft



Post-it® Noten fejrede sit 10 års jubilæum og fremgik af mange lister over forbrugernes yndlingsprodukter i dette årti.


Post-it® Meeting Charts introduceres. Brainstorming har ikke været det samme siden.

Efter 28 år i virksomheden trak Spencer Silver, medstifter af Post-it® Notes, sig tilbage fra 3M med mere end 22 USA patenter knyttet til sit navn.

Både Silver og Fry afsluttede deres karrierer hos 3M efter at have vundet den højeste udmærkelse for forskning samt adskillige priser inden for international ingeniørvirksomhed.

1997
til
2003

Post-it® Brand kommer til Hollywood

Hovedpersonerne i filmen Romy and Michele's High School Reunion hævder at have opfundet Post-it® Notes i tiden efter deres afsluttende eksamen.



En arbejdspladsundersøgelse viste at den gennemsnitlige medarbejder nu modtager 11 beskeder på Post-it® Notes hver dag.


Post-it® Notes sælges i mere end 100 lande. Det nu berømte Post-it® klæbestof anvendes fortsat på mange 3M produkter.

Klæbende situationer

Post-it® Super Sticky Notes blev introduceret med et stærkere klæbestof, som klæber bedre på lodrette og ujævne overflader.

I en episode af Sex in the City, slog Carries kæreste op med hende via en Post-it® Note.

Efter sin introduktion modtog Post-it® Index Highlighteren høje karakterer fra de studerende for både at være en highlighter og en Post-it® Index dispenser i ét og samme produkt.

2004
til
i dag

Klæber til dig

Post-it® Notes fejrer sit 25 års jubilæum.

I sæsonfinalen af Grey’s hvide verden, skrev Meredith Grey og Derek Shepherd deres bryllupsløfter på Post-it® Notes.

Vejen til stjernerne

Talkshowværten Oprah Winfrey inddrog Post-it® Index Highlighteren i hendes "Face Behind the Name" episode. 3M produktdesigner David Windorski stod bag gardinet og blev kaldt ind i showet.

Alle Post-it® Super Sticky Notes fremstilles nu med et plantebaseret kæbestof (67 % plantebaseret klæbestof efter vægt).


Post-it® Brand gik sammen med Evernote, den organisatoriske note-taking app. Ved at bruge din smartphones kamera kan du nu fotografere, gemme og dele dine Post-it® Notes samt oprette automatiske etiketter, påmindelser og notesbøger. Med Evernote er dine Post-it® Notes altid ved hånden – digitaliserede, kategoriserede og organiserede præcist som du vil have dem.


Verden tager notits

Post-it® Notes kan nu købes i mere end 150 lande. Samlet set er der mere end 4.000 Post-it® produkter.

Efter at have set Post-it® Notes være med i film, mosaik popkunst og millioners dagligdag, føler Silver sig overvældet. "Det faktum at de simpelthen er eksploderet som produkt, er mere end jeg nogensinde kunne have drømt om."

1 CNN onlineudgave. Torsdag d. 4 april, 2013
Evernote er et varemærke tilhørende Evernote Corporation
3M, Post-it® og farven Canary Yellow™ er varemærker tilhørende 3M. © 3M 2014